Hva bruker vi penger på?

Denne uken spurte vi elever på skolen hvordan de får, og hva de bruker pengene sine på. Vi spurte en fra hver linje.

Av: Alice Minde, Alice Melanen, Jasmine Olsen


 

Helene Kvilhaug, 1HED
helene-768x645.jpg
Hvor får du penger fra?
– Mamma og pappa

Hvor mye får du?

– 500 kr i måneden, men jeg sparer de.

Må du jobbe for pengene?
– Av & til, jeg rydder & vasker.

Synes du at du får nok, for mye eller for lite?
– Nok, for jeg sparer, jeg bruker de ikke så ofte.

Hvis du bruker de, hva bruker du de på?

– Jeg bruker det på mest på ting jeg gjør med venner, som kino.

 

Anja Nilsen, 1BAB
anja-768x658.jpg
Hvor får du penger fra?
– Jeg har jobbet så jeg har tjent penger

Hvor mye penger får du når du jobber?
– 
Går etter timelønn

Jobber du mye for pengene?
– Tja jeg jobber jo i et snekkerfirma, så jeg gjør jo de jobbene som de også gjør, jeg får ikke sånne sopejobber hele dagen.

 Synest du at du får nok, for mye eller for lite penger?
– Jeg synes jeg får nok penger.

Hva bruker du pengene på og hvorfor?
– Jeg skal spare til lappen, Fordi jeg vil ha bil og vil kunne kjøre selv.

Martin Johannesen 1EFA, Katrine Kallevik 1MFB
jadaaa-768x647.jpg
Martin
Hvor får du penger fra?
– Foreldre, månedslønn.

Føler du du får nok?
– Ja, syns det.

Hva bruker du penger på?
– For det meste mat og bensin.

Har du stipend?
– Utstyrsstipend. Det vi får på elektro dekket alt utstyret jeg trengte i alle fall.
Katrine
Hvor får du penger fra?
– Får penger etter hvor mye jeg arbeider for foreldrene mine.

Føler du du får nok?
– Ikke alltid.

Hva bruker du penger på?
– Mat, klær, aktiviteter osv.

Har du stipend?
– 900kr, Utstyrsstipend.

Syns du du får nok av utstyrsstipend?
– Egentlig ikke. På media må vi jo ha harddisk, headsett, skissebok, sd card, minnepenn og Pc/Mac osv, og etter min erfaring var utstyrsstipendet ikke nok.

Karl Oscar, 1TPC
IMG_7241-768x512.jpg

Hvor får du penger fra?
– 500 i månedslønn og får penger av foreldre etter hvor mye jeg arbeider.

Føler du du får nok?
– Ja

Hva bruker du penger på?
– På Fritidsaktiviteter, mest kino.

Syns du du får nok av utstyrsstipend av lånekassen på TIP?
– Etter min erfaring, dekket det generelt sett.



Oppsummert

Mesteparten synes de får nok, men når det kommer til utstyrsstipendet for å kjøpe ting til skolen når du går på media er det en del du trenger, og det dekker ikke alt ifølge elevene på media og kommunikasjon.

I tillegg hadde vi en nettundersøkelse. Oppsummert så hadde folk cirka like svar. Alle syns de får sånn passe nok penger og bruker mest penger på mat, klær og fritidsaktiviteter.

test-768x512.jpg


EGENVURDERING
Da jeg begynte med denne saken så tenkte jeg  at denne saken kommet til å bli amazing, jeg tenkte å skrive saken på en skikkelig spennende måte, men egentlig synes jeg den ble helt grei. Det jeg syns  var  bra  at  vi intervjuet en fra hver linje og at den undersøkelsen vi tok på nettet fikk så bra respons!  #goals Jeg skulle ønske at vi gikk mer innpå hvorfor  media ikke får nok studiestipend av lånekassen, men da hadde det  blitt en helt annen  sak, dette skulle være en undersøkelse på hva vi bruker penger på. Men ja, koslig at ungdommer i Norge har det nokså bra med penger 🙂

Leave a Reply

