Medievanene våres og voksnes synsvinkel

Av: Alice Melanen, Alice Minde og Jasmin Olsen.

Vi lagde en undersøkelse om hva folk bruker mest på sosiale medier i løpet av en dag og hva voksne tenker om det.
Ifølge en undersøkelse vi lagde er det Snapchat som blir brukt mest, mens Twitter blir brukt minst. Streaming services blir mye mer brukt enn TV. På Youtube var det skjønnhet og mote videoer som dominerte, men det er fins jo alle slags sjangrer, det kommer helst ann på personens interesser. Kvelden og fritida er når de fleste bruker sosiale medier.
Så tenkte vi: hva er de voksnes synsvinkel på sosiale medier og medievaner? Vi har derfor spurt to lærere, som kan leses nedforbi.
Kristine Ellingsen
unniiiii

Hva vet du om ungdommers sine medievaner?

– Jeg vet at det er annerledes enn før, nå er de MYE på media.
Hvilke sosiale medier tror du de bruker mest?
– Sikkert facebook og for underholdning blir det sikkert Netflix eller Youtube.
Bruker like mye tid på sosiale medier som ungdommer?
-Nei, jeg bruker nok litt mindre.
Hva tror du de er på når de er på sosiale medier?
-Facebook, Twitter, Instagram og snapchat.
Har du hørt om nett/skoleavisen våres?
-Ja litt.
Tror du elever fra ÅVGs leser avisen?
-Ja det trur jeg. Siden det er en avis som er lagd på denne skolen. Så trur jeg de er mer interesserte enn for eksempel Haugesunds Avis.
Unni Håvås
unni (1).jpg
Hva vet du om medievaner?
– Vi bruker mye data og sosiale medier. Det har jeg merket i timene. Vi bruker også mindre tid på tv enn før.
Hva tror du de bruker mest?
– Sikkert Netflix?
Bruker du like mye tid på sosiale medier som ungdommer?
– Nei, ikke fullt så mye. Eg bruke en del, men trur eg bruke mindre.
Har du hørt om skoleaviså?
– Det har eg faktisk ikke hørt om, men jeg har ikke vært her så lenge.
Tror du elevene her lese skoleaviså?
-Hvis de vet om den, ja, så tror jeg de gjør det.

EGENVURDERING

 Vi visste vel fra før av at ungdommer bruker sosiale medier mye mer enn de voksne. Det er også litt spennende å se de voksne sitt synsvinkel og at de ikke er helt negative med bruk sosiale medier siden de bruker sosiale medier litt selv. Vi kunne kanskje ha intervjuet ungdommer på skolen, men vi spurte noen elever om resultat på nettundersøkelsen og de sa: sonn cirka.

 

Leave a Reply

