Spør Helsesøster – Uke 16

Skrevet av: Alice Minde 

Ny uke, nye svar & spørsmål!
Er du nysgjerrig på noe eller har du noe å spør om som du syns er litt flaut? Send dem inn anonymt her og du får svar ifra helsesøster!

IMG_8636.jpg

Helsestasjons- og skolehelsetjenesten skal jobbe for å fremme psykisk og fysisk helse, fremme gode sosiale og miljømessige forhold og forebygge sykdom og skade.
– Ung.no

Jente VG2: Kan du gi oss resept på p-piller? Og er det dyrt?
“Helsesøster kan skrive ut resept på p-piller fra dere er 16 år gamle. Noen p-piller må dere betale litt for å få, men det er også p-piller som er gratis.”

Gutt VG1: Hvor kan man bestille gratis kondomer? Og er det aldersgrense på det?
“Det kan bestilles kondomer på gratiskondomer.no. det er ikke aldersgrense på dette. Helsesøster har også kondomer på skolen, og dere kan få på Helsestasjon for ungdom. Viktig å bruke kondom. Eneste prevensjonsmiddel som beskytter mot kjønnssykdommer.”

Gutt VG3: Har du tips til slutte med snus / røyk?
“Masse gode tips på nettsiden slutta.no Både for røyking og snus.”

 Jente VG2: Hei, er det mulig å få en psykolog uten at foreldre vet?
“Det er mulig til å få time til psykolog uten at foreldrene vet om det. Ta kontakt så skal jeg hjelpe deg.”

VG3: Jeg har hatt lyst til å gå til psykolog lenge nå, men jeg vet ikke hvordan jeg skal ta kontakt. Kan du hjelpe meg?
“Ta kontakt så skal vi finne en time hos psykologen som passer for deg.”


Ta kontakt med helsesøsteren personlig!
Helsesøsteren er på skolen fast mandager og torsdager. Hun kan også kontaktes på mobil: 918 35 160



EGENVURDERING
Jeg syns dette var en god ‘Spør Helsesøster’ Uke 16. Synes jeg gjorde en bra jobb med å få det til å se ryddig ut, og bra vi tok bilde til denne uken for spalten! 😀

 

Leave a Reply

