Mobilfotografene

Disse ukene har vi fått to oppgaver å gjøre.
Opg 1 er å ta bilde av en som står deg nær
Opg 2 er å ta en bildeserie (3 bilder) som skal ha en sammenheng

Nedforbi kan du se min idearbeid/grovskisser/thumbnails/arbeidsskisser

Opg 1.

Det første jeg tenkte var at jeg skulle ta bilde av søstera mi Martha siden vi er søstre og er veldig nære. Etter da jeg fant ut vi at bilde skulle inneholde noe vi begge står nær var det første som kom i tankene: kpop eller koreansk. Jeg bestemte meg for å være stille og ikke nevne kpop og ville heller spørre henne hva det første hun tenkte på av noe vi begge stod nær: og det første hun sa var koreansk/kpop. Akkurat som hun skulle lese tankene mine. Det var meningen at modellen skulle velge location, men hun brydde seg ikke så særlig, men vi bestemte heller ilag. På bildet bestemte vi å ta bilde på rommet her siden det var her hun først begynte å lære seg koreansk og det var fatisk på den smartboarden vi begge lærte våres første koreanske bokstav. Bilde kan du se nedenfor ⬇️martha-lol

OPG 2

På denne hadde jeg mange forskjellige ideer først (som dere kan se i skissene mine i bildene ovenfor) Men den ene ideen jeg fikk skikkelig lyst til å gjøre var en veldig fantasi full tanke, men det er en bamse som er en morder. Jeg fikk inspirasjon fra Chucky⬇️

ChuckyDoll.jpg
The Doll Killer ”Chucky”

Jeg visste egentlig ikke helt hvordan jeg skulle gjør det, og følte å få bamsen til å stå av seg selv ville være en utfordring, men jeg fikk det til. Første ide var å ta bildene ute, men jeg gikk heller med på å ta bildene ute. Det ble en suksess! Jeg tok bildene med naturlig lys, men jeg bestemte for å gjøre bildene litt mørkere enn det var opprinnelig for å få det til å se ut som det var natt, slik at mordet skjedde på en natt, men tror det ble litt for mørkt, men MAN LÆRER AV SINE FEIL. Bildeserien nedforbi ⬇️

Lys ovenfra – skaper skyggepartier i øyepartiet og under nesen filtrert og naturlig =blandingslys

Lys

Lys ovenfra gjør at modellens ansiktsutrykk og kurver blir mer fremhevet. Det kan også skape skygger under nesen, som en kan få bort ved å bruke reflektor der lyset treffer. Dette kalles butterfly.

Lys nedenfra skaper frykt. Det minner om det overnaturlige, fordi mennesker er vandt med at lyset kommer ovenfra. De delene av ansiktet som vanligvis er mørke, blir lyse.

Sidelys kan være det samme som ettpunkts lyssetting. Dette gjør at store eller hele deler av den mørke siden blir helt mørklagt. Det kan skape mystikk i bildet. Ansiktet blir mykere og kroppen blir fremhevet.

Medlys gjør at få steder i ansiktet blir skyggelagt. Dette gir også mindre kontraster i ansiktet.

Motlys fremhever modellens skuldre og hår, og gjør at modellen blir skilt fra bakgrunnen.

Blandingslys er når en bruker flere enn én lyskilde. Naturlig lys er også blandingslys.

Direkte lys treffer modellen direkte fra lyskilden.

Filtrert lys går gjennom noe på vei mot modellen, som f.eks. et vindu.

Indirekte lys blir reflektert fra noe før det treffer modellen. For eksempel et speil eller vann.

Hvordan jeg brukte lys

I oppgave 1 har jeg filtrert lys siden bak meg er det lys som kommer fra vinduet og treffer på objektet/personen så det blir bedre lys, også er det naturlig lys fordi i i det rommet er det et lys som er over henne og da blir det blandings lyd siden det  er filtrert lys blandet med naturlig lys.

I oppgave 2 bruker jeg naturlig lys for det er tatt ute, og tatt rett før kveld for å skape en dramatisk effekt siden det skal være en bamse som morder enn jente.

 KEBB

Kontrast – I oppgave 1 er det fargekontrast i smartboarden svart – hvit fordi teksten er svart og teksten er svart.
Enhet det er enhet
Balanse er det for det er like mye tekst på hver side. Vis du deler bildet i to vannrett er det like mye mengde av smartboard som det andre.
Bevegelse er det i munnen hennes siden hun smiler. Hendene hennes også siden hun holder smartboarden. Øynene hennes også siden hun ser i kamera og smiler så skaper mindre øyne. også blikkfanget til seeren er smilet for det skaper mest oppmerksomhet.

Kontrast – I oppgave 2 er det fargekontrast fordi bamsen skiller seg ut fra det andre.
Enhet er det i alle bildene for de har sammenheng, og alle er litt mørk, også er det siste bilde tatt i det gyldne snitt så det skaper harmoni selv om bildet har den motsatte meningen.
Balanse er det i bildeserien
Bevegelse er det i bildeserien for hun blir drept så det skjer en bevegelse i historien, Og de som ser på bildene ser på bamsen  hele tiden untatt det siste fordi da er det fokus på jenta som er død, også er bamsen rett på siden med kniv.

Filformater

OPG 1 tok jeg bilde med mobil  og da blir det automatisk JPEG  og redigerte det i Photoshop lagret det i JPEG for det er en fil alle  kan åpne, for eksempel ikke alle kan åpne PSD eller TIFF fil. Deretter gjorde jeg JPEG bildet til en PDF i Indesgin for å lage en mindre fil.

OPG 2 tok jeg i filformatet raw siden du får fem ganger så mye info som JPG og da  kan du gjør mye mer med det. men siden det er 5 ganger mer info som JPG vil det ta ekstra mye plass.  Redigerte på det og gjorde det til JPEG siden det er en fil alle  kan åpne. Også la jeg alle de tre redigerte JPEG bildene i en 20×60 PDF fil slik at jeg kan få alle bildene i en fil.

Leave a Reply

