Hørespill Uke 42-44

Fra Uke 42-44 har vi hatt læringsoppdrag i lyd. Vi har derfor fått en oppgave i åå lage et hørespill. Vi fikk velge mellom disse fem:

    • Roald Dahl – Dypfryst
    • Ragnar Hovland – Ein sykkel på havsens botn
    • Frode Grytten – Oktober
    • Rune Belsvik – Eg står her og skal slå opp med ei jente
    • Marta – Eit unntak

Vi valgte Marta – Eit unntak 


Idearbeid:

Vi laget et google dokument der vi delte opp manuset til hørespillet i replikker, musikk, effekter og miljø lyder. En av hver hadde oppgave  i å finne hva for eksempel: Ole skrev inn replikkene, John Martin skrev alle lydene som skulle blitt brukt etter hvilken kolonne  det er i. VI begynte her og forsatte fremover

MANUS

skjermbilde-234

 

MEK:

Mek:

Som effekter prøvde jeg å få sånn tenkeeffekt når hun tenkte da brukte jeg effects rack også klikket jeg på reverb og stilte slik det passet til mitt klipp . Det forandret stemmen og fikk en ekko lyd eller en forsinkelse så det høres ut som en person tenker.

MED:

Jeg har tok med forskjellige miljø lyder, musikk og lyd effekter. Miljølyder som kjøkken bakgrunn, gåing, snorking, en som går til sengs, spying, harpelyd som på en måte skal være flashback MEN i denne sammenhengen er det liksom at det harpelydene kommer til hjernen og tankene hans! også forsetter vi:trist bakgrunnsmusikk, noen som springer, leeing osv. Jeg tok med disse i hørespillet for å gjøre hørespillet mer ekte og mer troverdig. Jeg valgte også forskjellige sanger som jeg synes passet til handlingen, den sangen som kom inn da hun lå å sov, for meg gir den en følelse av at det som skjer er trist men det er forsatt håp og at alt kommer til å gå bra. 

MEP:

Produksjonen gikk fint, replikker hadde vi. Det var for det meste en dialog mellom en datter og hennes mor. Dialogen tok vi i ett lydopptak.Vi tok også opp lyder andre dager for å gi mer ”vibe”  til hørespillet, vi tok opp ting som: springing, dør som lukkes, dør som åpnes osv.

Innsats:

Jeg syns innsatsen var grei, men det var litt stressende at vi var borte mange av media timene, mange i B klassen var borte mange av timene (UTV, OD dag osv.) men jeg syns jeg kunne skrevet mer konkret når musikken skal komme inn og om  den skulle fade inn eller ut osv, men personlig, pleier jeg å finne lyd NÅR jeg redigerer, og redigering begynte jeg ikke med før idag.. meg jeg har redigert min egen versjon av hørespillet. #ThumbsUp

Skjermbilde (235).png

Dette gjorde vi bra:  Fikk spilt inn stemmene i studio, tid til å spillet inn forskjellige lyd/miljø effekter, Var ikke frekke mot hverandre.
Dette kunne vi gjort bedre: det jeg ikke synes var bra  at på dialogen kunne du høre mer lyd i venstre ørepropp enn høyre, også kunne (jeg) samarbeidet bedre, vært mer engasjert, dobbeltsjekket manuset for det var et stor hål av fortellingen som ikke ble med så et ble rart hørespill (mitt i hvertfall) men ja, det var gøy!

Leave a Reply

