Bokproduksjon – Sangproduksjon

Vi i andre trinnet på VG2 har da fått æren av å lage bok til Norges Kvinne- og familielag i uke 3-5 fått. Da vi begynte med dette prosjektet sto jeg litt fast med hvordan jeg skulle designe boken, men gangen etter på så fant vi og lærene litt mer ut av hvem kundene var og hva som hadde passet målgruppen. Jeg har lært masse om hvordan å lage bok i denne perioden. Blant annet hvordan vi lager to side linjer. Denne kunnskapen jeg har lært vet jeg jeg kommer til å ta med meg videre i livet.

MED:

Da jeg begynte med prosjektet så stod jeg veldig fast men det første som kom i hodet etter litt info var fugler. Jeg prøvde å sketche litt og se hvordan det ville se ut, men så kom jeg på andre temaer også som mennesker for det er jo det familie er alt om. Så jeg sketchet litt.book design sleeep.jpg

Så ble jeg usikker igjen, men for sikkerhets skyld så lagde jeg tankekart for å få på plass alle tankene som var i hodet mitt.

16442766_1195392250539171_843845935_o

Jeg bestemte meg til slutt å gå med krysseduller, for det er jo masse linjer som er krysset på tvers og det kan representere venner og familie. Men jeg visste ikke enda hva slags farger det skulle være, eller hvordan designe skulle se ut som. Så jeg begynte å gjøre mer research på bok designs, inspo og ”moodboard”

Inspo

This slideshow requires JavaScript.

Jeg brukte fontene:
Bitter – til sangtittlene (Overskrift)
Minion Pro – til sangtekst innhold
Magnolian script – Tittel på boka (skrev feil på bildet)

This slideshow requires JavaScript.

Jeg brukte disse fontene fordi jeg føler de eldre kvinner liker mer krøll skrift for det gir en mer vintage følelse(?) så jeg har da valgt mer serif fonter på tittel tekstene, jeg vet at dette kan skape støy fordi noen serif fonterer litt vansklig å lese så jeg har valgt lette seriff fonter så de kan enkelt se hva som står. I sangteksten valgte jeg en standard sans seriff font, men den synes jeg er helt okei. Den er ikke for overbrukt eller disliket av folk som  ‘Comic Sans’ & ‘Helvetica’ 😉 Søkte opp hvorfor den var så dislikt. De hevder at alle bruker det uten mye tanke på det og det er det som gjør designers irriterte + selve designet av fonten. LOL! Jeg føler jeg valgte rett når det kom til skriftkontrast. Jeg  hadde for det meste svart tekst utenom omslaget og Julesanger forsiden Det er bra kontrast for det er lys mørk kontrast. Jeg føler også designet passer bra for det er varme farger, dette skal representere kjærlighet mellom familie. Lyse rosa valgte jeg å ha for jeg føler den skaper ro.

This slideshow requires JavaScript.

MEP:

Da jeg skulle lage bok så fikk alle klar beskjed at dette skulle jobbes med i InDesign og ikke andre programmer som Word osv. Grunnen til dette er at InDesign er designet for å lage bøker eller lage sammensatt tekst. Teksten du skal ha bør også gjøres i InDesign (eventuelt Illustrator) fordi da unngår du at teksten blir pixlete. Vi har også lært vis du skal lage eller justerer grafiske elementer så bør du gjøre dette i Illustrator. Hvorfor? Fordi dette programmet er designet for å jobbe med grafiske elementer eller tekst.

Jeg jobbet derfor i Indesign med boka og elementer i Illustrator. Jeg jobbet også litt i Photoshop for å rotle og se hva jeg ville ha. 1ste plass: Illustrator 2dre plass: InDesign og så Photoshop. Jeg leverte produktet mitt i 2pdf filer. 1 var omslaget og den andre var innsiden av boken: pdf.JPG

Hvordan gjorde jeg dette? Vel, alle elemente jeg trengte til boken som jeg hadde jobbet med Illustrator i tok jeg øve til InDesign, da jeg var ferdig med å legge alt til i InDesign eksporterte jeg det til en PDF fil. Da gikk det fra å være et InDesign document til PDF dokument #Goodindesign-cc-vector-logo-720x340.png

pdf.png

Da jeg jobbet med designet i boka så måtte jeg ta bruk av kerning, tracking og leading av fontene. Slik jeg kunne tilpasse det til slik jeg ville ha det.

Tracking er endring av mellomrommet mellom bokstaver i en linje .
Leading er endring a mellomrommet mellom  linjene i en tekst.
Kerning er endring av mellomrommet mellom to bokstaver.

fontfactor-tracking.jpg

Da jeg tenkte jeg var ferdig tok jeg og sporte 3 medelever og mine to lærere om hva de synes var bra og hva som kunne blitt gjort bedre:

16491388_1195392270539169_731944766_o

Etter dette så så jeg at det var 2 av 6 så syns det var forstyrrende med gradient jeg hadde nederst i høyre hjørnet så jeg bestemte meg for å fjerne det. Siden jeg fjernet den gradienten bestemte jeg for å legge til et element til for å ikke få det til å bli så øde i  designet.  Det kan dere se i Before → After

Jeg gjorde backup på mitt SD-card og minnepennen min for du vet aldri med en så herpa PC som min. Det er ganske viktig da at du kopierer HELE mappen fra Bokproduksjonen er fordi du må ha alle filene som tilhører. For eksempel Photoshop så trenger du ikke ha annet en PSD filen fordi den kopierer og husker, men i program som In Design, Premiere eller After Effects må du ha alle filene som er brukt.

MEK

Nå skal jeg da bruke kommunikasjons modellen til mitt produkt.

graf-17-420b-01

Sender er da jeg siden det er jeg som har laget det. Hele denne kommunikasjons modellen er jo hvordan mottakeren reagerer og hvordan kommunikasjonen våres har vært/er. For eksempel støy kan det være, fordi de har aldri vært besøk til oss og sagt hva de konkret vil ha så da kan vi tro at vi kan bestemme mye selv. Mest sannsynlig så vil de ha en sangbok som går i stil med dem. Budskapet er selve sangboken og hva jeg vil formidle med den. Koding er da hvordan jeg vil sende sangboken. Den har jeg da sendt som PDF gjennom Itslearning til lærerne og forhåpentligvis går den til dem mottakerne så de kan se om de liker den. Dekoding er hvordan mottakeren får produktet og det er via elektronisk overføring (Internett). Mottaker er jo kunden. I dette tilfelle er det Norges Kvinne- og familelag. Jeg ser det står mål rett ved siden av mottaker. Dette kan bety ‘har jeg kommet i mål?’ ‘Er jeg (mottakeren) fornøyd’ Har de noe å si om produket til senderen vil de da gi en tilbakemelding. Det er respons fra mottakeren om det mottatte produktet.

Underveis jobbing/ process

Jeg vil avslutte med screenshots jeg har tatt mens jeg jobbet med dette prosjektet 🙂 (Det kom ikke i rekkefølge :/ )

 

Leave a Reply

