Refleksjon – The Matrix ᕦ◔ ͜つ◔ᕥ

Hei! Vi fikk i uke 11-14 å jobbe med å lage plakater til hver The Matrix film. Dette er min refleksjon til disse plakatene som har blitt laget.

MED – Idéarbeid
Da jeg skulle begynne så var jeg veldig usikker på hvordan jeg skulle lage dette. Så jeg begynte med å lage et tankekart av hva jeg kom på når jeg tenker The Matrix. Så begynte jeg å skisse litt og lagde grovskisser, thumbnails og sånn. Jeg fikk egentlig aldri en ide av det jeg ville ha, så jeg lette etter inspirasjon på nettet også eksperimenterte jeg i Illustrator.

1

Ferdige plakatene i PDF-filformat: Matrix 1 Matrix 2 Matrix 3

MED – Komposisjons-prinsipper

Kontrast – Kontrast bruker vi for å skape liv i bildene og skape forskjell. I plakatene mine vil jeg si det er bra kontrast:
Fargekontrast: Grønn – Svart,Grønn – Hvit
Lys/Mørk kontrast

Enhet – Det er enhet i bakgrunnen i disse tre bildene. 

Bevegelse – Hvor ser man når man ser denne plakaten? Øyeblikket mitt treffer først på illustrasjonene i bildet også deretter tittelen på filmen. Det er også bevegelse i plakat 3 foreksempel, der lynet treffer robbot ”øyet”, så det skjer en slags bevegelse der. Også plakat nummer 2, der det er et fly, det er en bevegelse som er til å skje.

Balanse – Det er også nok balanse i plakaten. En side av plakaten har like mye som den andre siden av plakaten så det skaper balanse og harmoni istedenfor støy, ubekvemlighet.

MEP – Filformater, oppløsning, komprimering, vektor/bitmap
Når det skal lages en plakat bør det være lagt i rett format, rett størrelse og ikke minst bra kvalitet. Siden jeg synes det viktigste med en plakat er bra kvalitet, jobbet jeg med Illustrator da jeg lagde disse Matrix- plakatene. Hvorfor Illustrator over Photoshop? Fordi Illustrator er et program som er et avansert vektor basert program, mens Photoshop er et bitmap basert program. Du kunne forsatt lagd en bra kvalitet bilde i Photoshop, da bør det være 300ppi eller minst 125 pixels pr. centimeter.
Vektor vs Bitmap
Forskjellen mellom disse er at i et Vektor program kan du zoome uendelig inn uten at det blir blurry eller pixlete, mens i et Bitmap basert program så kan du ikke zoome inn uendelig og ha det pixle fritt. Så derfor vil jeg anbefale å jobbe i Illustrator for da slepper du å stresse med kvalitet.
vector_bitmat

Etter jeg ble ferdig med å lage plakatene, lagret jeg dem som .ai filer (Illustrator fil), slik at kvaliteten ikke forsvinner. Og den gode tingen med Adobe, er at du kan lagre det i en fil som er for et Adobe program og åpne det i et annet! Hvor kult er ikke det!¯\_⪧ ͜ʖ⪦_/¯ Deretter åpnet jeg hver av dem i Indesign og exporte det til en PDF-fil i 25cm x 35cm og den beste av de tre igjen i 50×70 (Printet disse ut) Hvorfor leverte jeg i en PDF-fil for de PDFfer kan inneholde mer enn bare bilde og tekst, men også linker! Den komprimerer også filen så det slipper å være en fil som tar så stor plass, men samtidig er det kjempe bra kvalitet også! #Amazing Det er også KJEMPE viktig at du velger rett farge system når du skal lage plakat. Hvis du skal lage plakat som skal ut fysisk og ikke på nett så bør du jobbe med CMYK, det er farger som er egnet for printing, fysisk osv. Den andre er RGB, det er farger som er egnet for nett/dataspill osv.

CMYK funker slik:

CMYK

RGB er slik:

AdditiveColor.svg.png

ᕦ◔ ͜つ◔ᕥ (づȍ▾ȍ)づ (づȍ▾ȍ)づ ᕦ◔ ͜つ◔ᕥ

done-and-checked-off-free-high-resolution-photo-dimensions-3888-kP2q02-clipart.jpg

 

Leave a Reply

